Ben je op zoek naar extra uitdaging?

Een beetje of net heel veel uitdaging, uitbreidingsleerstof in de klas of deelnemen aan de ‘ploeterklas’ (= onze kangoeroeklas of plusklas), het kan! Stap voor stap maken we het uitdagender voor jou. Ook kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong hebben nood aan werk op maat.

Wij hebben reeds vele jaren expertise opgebouwd. Daarom werd onze school recent geselecteerd door het ministerie van onderwijs als voorbeeldschool voor cognitief sterk functionerende kinderen (CSF). Door dit project kunnen we onze huidige werking verder uitbouwen en expertise delen met andere scholen.

Sinds 2021 zijn we met onze school toegetreden tot het European Talent Support Network (ETSN), een Europees netwerk van organisaties die zich focussen op talentontwikkeling.

STAPPENPLAN KLEUTERSCHOOL - extra uitdaging
Stap 1: Een aangepast aanbod in de klas

We trachten met het aanbod in de kleuterklas zoveel mogelijk kleuters aan te spreken.
Voor kleuters die nood hebben aan meer uitdaging, proberen we extra uitdaging te voorzien door het aanbieden van activiteiten of materialen die al wat moeilijker zijn. We spelen daarbij in op de specifieke interesses en behoeften van de kleuter in kwestie, want elk kind is anders.
We kunnen ook materialen gaan lenen in een hogere klas of bij onze speelgoeduitleendienst voor sterkere kinderen, en op die manier tot een goed aanbod komen.

Stap 2 : Versnelling

We trachten eerst om zoveel mogelijk het aanbod in de klas aan te passen aan de noden van het kind, maar af en toe gebeurt het dat dat toch onvoldoende blijkt te zijn. Dan kan een jaar overslaan (= ‘versnellen’) een goede oplossing zijn. Deze beslissing wordt steeds grondig gewikt en gewogen. We kijken niet alleen naar wat het kind al kan, maar ook naar heel wat andere zaken. Het totaalplaatje zal bepalen of we tot een versnelling overgaan. Niet voor elk kind is versnellen immers een noodzaak of een goede oplossing.

Deze stap wordt steeds in overleg met de ouders genomen.

STAPPENPLAN LAGERE SCHOOL - extra uitdaging

Stap 1: Werken in spoor 3 van het viersporenbeleid
Deze kinderen maken een beperkte selectie van de basisleerstof. Terwijl de andere leerlingen verder werken aan de basisleerstof, stappen zij over op uitdagender werk. Voor heel wat sterke kinderen volstaat dit.

Stap 2: Ploeterklas of een versnelling

Wanneer blijkt dat er nog steeds onvoldoende uitdaging is, kunnen kinderen instappen in de ploeterklas, één of meer vakken in een versneld tempo doen of een jaar overslaan.

Stap 3 : Werken in spoor 4 van het viersporenbeleid

Spoor vier in ons viersporenbeleid is er voor kinderen met een individueel traject. Dit kunnen kinderen zijn meer tijd nodig hebben om de basisleerstof te verwerken, maar evengoed kinderen die nog meer uitdaging nodig hebben dan er in spoor 3 en in de ploeterklas voorzien is.

Kinderen met uitzonderlijk hoogbegaafdheid (IQ > 145) vallen vaak in deze categorie.

Maar ook sommige hoogbegaafden (IQ > 130) kunnen baat hebben bij sommige van deze aanpassingen. Voor deze kinderen wordt individueel bekeken welke aanpassingen nodig zijn. We kunnen hier geen algemene regels voorop stellen, elk kind is anders. Wat er juist zal gebeuren, hangt van heel wat zaken af :

• Hoe is je werkhouding? Kan je goed zelfstandig werken of niet?

• Op welk vlak liggen de noden en sterktes?

• Voel je je goed tussen leeftijdsgenoten, of zit je daar ook wat op je honger en zou een versnelling naar een hoger jaar beter zijn?

• Wat wil je zelf? Het is een individueel traject, dus het is belangrijk dat je gemotiveerd bent om dit te doen. Er is geen groep om je ‘mee te trekken’, de motivatie moet uit jezelf komen.

logo ankerschool.jpg
Certificate_Sancta Maria.JPG